Sunday, March 17, 2013

“ปตท.”จี้ขึ้นราคาNGVแก้คิวแน่น จวกนโยบายรถคันแรกดันใช้ก๊าซพุ่งหวั่นปี57ขาดทุนแสนล้าน

“ปตท.”จี้ขึ้นราคาNGVแก้คิวแน่น จวกนโยบายรถคันแรกดันใช้ก๊าซพุ่งหวั่นปี57ขาดทุนแสนล้าน

ปตท.กางแผนแก้ปัญหาคิวเอ็นจีวีแน่น ทุ่ม 5,000 ล้านบาท เพิ่มก๊าซฯ อีก 20% กว่า 1,600 ตันต่อวัน  มั่นใจเห็นผล 2-3 เดือนนี้ ระบุมาตรการรถยนต์คันแรกดันรถบ้านแห่แย่งใช้เอ็นจีวีพุ่งขึ้น 28% ชี้เพิ่มก๊าซฯ และปั๊มไม่สามารถแก้ปัญหาระยะยาวได้ วอนรัฐบาลปรับขึ้นราคาโดยเร็ว หลังขาดทุนหนัก คาดปี 2557 ยอดพุ่ง 1 แสนล้านบาท
 
             นายไพรินทร์ ชูโชติถาวร ประธานเจ้าหน้าที่บริหารและกรรมการผู้จัดการใหญ่ บมจ.ปตท. เปิดเผยว่า ปตท.เตรียมงบลงทุนไว้ 5,000 ล้านบาท เพื่อแก้ปัญหาคิวรอเติมก๊าซธรรมชาติ (เอ็นจีวี) นาน และปริมาณก๊าซฯ ไม่เพียงพอ โดยเพิ่มปริมาณก๊าซเอ็นจีวีอีก 20% หรือประมาณ 1,646 ตันต่อวัน เพื่อแจกจ่ายไปยังปั๊มเอ็นจีวีหลักทั่วประเทศ พร้อมกับเพิ่มปริมาณรถขนส่ง, ปั๊มเอ็นจีวี และหัวจ่ายขึ้นในอีก 2 ปั๊มเก่า ซึ่งจะใช้เวลาดำเนินงานในช่วง มิ.ย.-พ.ค.นี้
            ทั้งนี้ ปัญหาที่เกิดขึ้นไม่สามารถแก้ไขได้สมบูรณ์ในระยะยาว เนื่องจากพบว่ามาตรการรถยนต์คันแรกของรัฐบาลส่งผลให้รถที่ติดตั้งเอ็นจีวี ออกสู่ท้องถนนเพิ่มขึ้นถึง 250 คันต่อวัน  จากปี 2555 มีรถยนต์ติดตั้งเอ็นจีวีรวมทั้งสิ้น 3.7 แสนคัน หรือเพิ่มขึ้น 25% เมื่อเทียบกับปี 2554 ส่วนปริมาณการใช้เอ็นจีวีในปี 2555 สูงถึง 8,000 ตันต่อวัน จากเดิมอยู่ที่ 6,000 ตันต่อวัน  และคาดว่าสิ้นปี 2556 จะมีการใช้เอ็นจีวีรวมถึง 9,000 ตันต่อวัน ทำให้ในอนาคตอาจต้องนำก๊าซธรรมชาติเหลว (แอลเอ็นจี) เข้ามาใช้แทน และส่งผลให้ต้นทุนเอ็นจีวีสูงขึ้นอีก

            “เกิดปัญหารถบ้านติดตั้งเอ็นจีวีเข้ามาแย่งใช้เอ็นจีวีมากขึ้นถึง 28% ของรถยนต์เอ็นจีวีทั้งหมด ขณะที่รถบรรทุกมีเพิ่มขึ้น 24% รถแท็กซี่เพิ่มขึ้น 15% และรถโดยสารเพิ่มขึ้น 9% ซึ่งกลุ่มรถบ้านเป็นต้นเหตุของปัญหาคิวเติมเอ็นจีวีแน่น เพราะมาแย่งเติมเอ็นจีวีกับกลุ่มรถแท็กซี่ในช่วงเปลี่ยนกะเวลา 12.00-16.00 น. ดังนั้นแม้จะเพิ่มปริมาณก๊าซฯ ขึ้น ก็ไม่สามารถแก้ปัญหาคิวเติมแน่นได้เบ็ดเสร็จ” นายไพรินทร์กล่าว

            นายไพรินทร์กล่าวว่า การแก้ปัญหาระยะยาวจำเป็นต้องปรับขึ้นราคาเอ็นจีวีจากปัจจุบันจำหน่ายต่ำ กว่าต้นทุนอยู่ที่  10.50 บาทต่อกิโลกรัม อย่างไรก็ตาม ปตท.ได้ส่งแผนการปรับปรุงเอ็นจีวีให้กระทรวงพลังงานพิจารณาแล้ว และต้องการให้มีการปรับขึ้นราคาให้สะท้อนต้นทุนที่แท้จริงโดยเร็ว เพื่อลดปัญหาการขาดทุนของ ปตท.ที่มียอดขาดทุนสะสมตั้งแต่ปี 2547 จนถึงปัจจุบันอยู่ที่ 6.2 หมื่นล้านบาท และหากไม่มีการเปลี่ยนแปลงราคาจำหน่ายจนถึงปี 2557 จะทำให้ยอดขาดทุนพุ่งขึ้นสูงสุดถึง 1 แสนล้านบาท และเป็นอุปสรรคต่อการดำเนินธุรกิจเอ็นจีวีของ ปตท.ต่อไปด้วย

            สำหรับการแข็งค่าของเงินบาทในขณะนี้ จะส่งผลดีต่อการนำเข้าพลังงานจากต่างประเทศ ทำให้มีต้นทุนถูกลง และ ปตท.มีแผนจะใช้โอกาสนี้ชำระหนี้เงินกู้สกุลเงินต่างประเทศได้เร็วขึ้น  แต่ในส่วนของการส่งออกปิโตรเคมีอาจได้รับผลกระทบทางบัญชีบ้าง.


"PTT" pendant NGV price hike queue is tight. These are the first cars to use gas pressure thrust into the dreaded 57 billion loss.
PTT plans to extend the solution q G 5000 compact seven million gas and 20% more than 1600 tons per day was given 2-3 months to see results that measure the pressure first automobile race car parade use NGV. up 28% of the added gas. The pump can not solve the problem long term. Vaughan soon as the price increase. After heavy losses in 2557 will total 1 billion against THB
  
             
Mrs. Pailin Chuchottaworn Chief Executive Officer and President of PTT Plc, said it will invest 5,000 million to resolve queues to fill gas (NGV) and for gas. is not sufficient to increase the NGV 20%, or about 1,646 tons per day to pump gas for distribution throughout the country. And to increase the amount of vehicles, pumps and gas pump nozzle in the other two is that it will take over operations. This Mi.i.-p.c..
            
The problem can not be solved in the long term. Since that measures vehicle's government resulted in vehicles equipped with gas onto the road up to 250 vehicles per day by the year 2555 with an auto-install NGV total of 3.7 lakh units, up 25%. Compared with the year 2554 the amount of gas in the year 2555 up to 8000 tons per day from the 6,000 tons per day and is expected to end 2556 with a gas including 9000 tons per day makes. the future may bring liquefied natural gas (LNG) to be used instead and the resulting higher cost of gas.

            
"The car was fitted with NGV NGV to take up to 28% of all gas car. The truck has a 24% increase in taxis and buses rose 15% to 9%, which was the cause of the problem, group car queues to fill gas tight. The scramble to fill up with gas in the taxi at 12:00 to 16:00 pm shift change, so will the amount of gas, it does not resolve the problem, the queue fills up tightly integrated "Mr Ampol said.

            
Mr Ampol said. The long-term solution to rising gas prices lower than the cost of the current distribution at 10.50 baht per kilogram, however, have a plan PTT NGV, the Ministry of Energy considered. And want to increase the price to reflect the real cost quickly. To reduce the loss of PTT has accumulated losses since 2547 to the current 6.2 billion, and if the price does not change until 2557, up to the loss of up to one hundred million and a barrier to business entry. G of By PTT.

            
For the appreciation of the baht now. The impact on energy imports from abroad. The costs are lower and PTT plans to take this opportunity to repay foreign currency loans faster. But in terms of the exports of petrochemicals may be affected by some accounts.

No comments: